DR. SUMIT GANGWAR

Assistant Professor

Science Education, Educational Psychology and Research Methodology

Education

Basic Details

DR. SUMIT GANGWAR
32012783
Assistant Professor
Education

Qualification Details

S.No. Qualification Name Of University Passing Year
1 B.Ed. Mahatma Jyotiba Phule Rohilkhand University, Bareilly (Uttar Pradesh) 2013
2 M.Ed. Hemvati Nandan Bahuguna Garhwal University, Srinagar (Garhwal) Uttarakhand 2015
3 Ph.D. Mahatma Gandhi Antarrashtriya Hindi Vishwavidyalaya, Wardha (Maharashtra) 2020
4 NET-JRF University Grants Commission (UGC) 2015

Positions Held

S.No. Employer Designation Employment Period
Date from Date to
1 O4387University of Lucknow Assistant Professor 28/03/2023 Presently Working

Academic Details

Recent Significant Publications, Articles, Cases

S.No. Title Journal Volume/Issue Year
1 O18166Construction and Standardization of Achievement Test: Achievement of B.Ed. Pupil Teachers in Educational Psychology Far Western Journal of Education 2/1 2025
2 O18154Scientific Mapping of Research Evolution on Innovative Pedagogy: A Bibliometric Analysis Journal of Data Science, Informatics, and Citation Studies 4/2 2025
3 O18155चूड़ी बाज़ार में लड़की (पुस्तक समीक्षा) भारतीय आधुनिक शिक्षा 45/4 2025
4 O18162Emotional Intelligence and School Environment as the Predictors of Achievement in Science of Ninth Standard Students School Science 61/1 2024
5 O18157Epistemological Thoughts Of Swami Dayananda Saraswati and their Contemporary Relevance Gyan Bhav : Journal of Teacher Education 13/18 2024
6 O18158Exploring the Challenges Faced by Pre-Service Teachers during Internships in a Blended Learning Environment Library Progress International 44/3 2024
7 O18159भाषा का बुनियादी ताना-बाना : एक संकलन (पुस्तक समीक्षा) मध्यप्रदेश सामाजिक विज्ञान अनुसन्धान जर्नल 22/1 2024
8 O18160राष्ट्रीय पाठ्यचर्या की रूपरेखा फाउंडेशनल स्टेज 2022 : एक शिक्षणशास्त्रीय विश्लेषण अधिगम 33 2024
9 O18165राष्ट्रीय पाठ्यचर्या की रूपरेखा–बुनियादी स्तर 2022 का ज्ञानमीमांसीय विश्लेषण प्राथमिक शिक्षक 48/3 2024
10 O18164राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 समावेशी शिक्षा–एक नीतिगत विमर्श प्राथमिक शिक्षक 48/2 2024
11 O18156विद्यालय में समाज (पुस्तक समीक्षा) भारतीय आधुनिक शिक्षा 44/4 2024
12 O18161विद्यालयी स्तर की शिक्षण-अधिगम पारिस्थितिकी में सामाजिक न्याय शिक्षणशास्त्र के निहितार्थ ज्ञान गरिमा सिन्धु 82 2024
13 O18163समावेशी शिक्षा तथा राष्ट्रीय पाठ्यचर्या की रूपरेखा-विद्यालयी शिक्षा 2023: एक विमर्श प्राथमिक शिक्षक 48/4 2024
14 O18170Development and Standardization of Cultural Intelligence Scale Journal of Indian Education 49/3 2023
15 O18167Effectiveness of Constructivist Teaching Approach on Academic Achievement Meta-Analysis Journal of Indian Education 49/1 2023
16 O18169विज्ञान विषय की शैक्षिक उपलब्धि के पूर्वानुमान में वैज्ञानिक अभिवृत्ति तथा बुद्धिलब्धि की भूमिका मध्यप्रदेश सामाजिक विज्ञान अनुसन्धान जर्नल 21/1 2023
17 O18168सेवा-पूर्व अध्यापकों की बहुसांस्कृतिक शिक्षा के प्रति अभिवृत्ति भारतीय आधुनिक शिक्षा 43/4 2023
18 O18172Development and Standardization of Scale for Assessing Readiness towards Blended Learning Journal of Indian Education 47/4 2022
19 O18171रचनवादी शिक्षण उपागम प्रतिक्रिया मापनी का निर्माण एवं मानकीकरण भारतीय आधुनिक शिक्षा 43/1 2022
20 O18175कोरे पन्ने की उलझन (पुस्तक समीक्षा) पुस्तक वार्ता 87-90 2021
21 O18173पर्यावरण अध्ययन की पाठ्यपुस्तक का समीक्षात्मक अध्ययन प्राथमिक शिक्षक 45/2 2021
22 O18174स्वामी विवेकानंद तथा राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 प्राथमिक शिक्षक 45/3 2021
23 O18179पंडित मदनमोहन मालवीय का शिक्षा दर्शन और राष्ट्रीय शिक्षा नीति-2020 भारतीय आधुनिक शिक्षा 41/2 2020
24 O18176माध्यमिक स्तर के विद्यार्थियों की निर्माणवादी शिक्षण उपागम के प्रति प्रतिक्रिया का अध्ययन ज्ञान गरिमा सिन्धु 65 2020
25 O18177माध्यमिक स्तर के विद्यार्थियों की वैज्ञानिक अभिवृत्ति Voices of Teacher and Teacher Educators 9/1 2020
26 O18178विद्यार्थियों की सामाजिक विज्ञान विषय के प्रति अभिवृत्ति तथा अभिभावकीय आकांक्षा की भूमिका भारतीय आधुनिक शिक्षा 41/2 2020
27 O18181भारत में दिव्यांगजनों की शिक्षा : स्थिति चुनौतियाँ एवं समाधान Voices of Teacher and Teacher Educators 8/1 2019
28 O18180विज्ञान उपलब्धि परीक्षण : निर्माण तथा मानकीकरण भारतीय आधुनिक शिक्षा 39/4 2019

Conferences, Seminars &Talks

S.No. Details Year.
1 O16225National Education Policy 2020 and Environmntal Education: A Policy Discourse 2025
2 O16219B.Ed. Karyakram ke Bhautik Vigyan Shikshanshastra Pathykram men Pratiphal Aadharit Adhigam ka Mulyankan 2024
3 O16220Bhartiya Gyan Parampara men Bauddh Darshan ki Gyanmimansa ka Adhyayan 2024
4 O16221National Education Policy 2020 and Inclusive Education: A Road Towards Reform 2023
5 O16222Social Justice Pedagogical Practice A Humanistic Approach of Teaching and Learning 2023
6 O16223Inclusive Education in the Light of National Education Policy 2020 2023
7 O16224Paryavaran Adhyayan Pathykram men Pratiphal Aadharit Adhigam ka Abhayas 2023

Awards & Recognitions

S.No. Name Of Awards Year.
1 O16218Gold Medal in M.A. (Philosophy) 2022

Academic/Administrative Services to the University

S.No. Details
1 O12125Assistant Superintendent (Exam and Result)

Teaching Areas / Specialization

S.No. Details
1 O12126Value and Peace Education
2 O12127Philosophical Foundation of Education- Indian and Western
3 O12128Research in Education
4 O12129Measurement and Evaluation
5 O12130Environmental Education

Research Areas & Interests

S.No. Details
1 O12122Educational Psychology
2 O12123Science Education
3 O12124Measurement and Evaluation